Výlety v období karantény

Taky už doma v karanténě blbneš a ponorková nemoc roste? Máme jednoduchou radu... vyraz do přírody. Nejenže načerpáš novou energii, vyvenčíš psa či děti, ale i poznáš kus (své) krásné země. Tak na co ještě čekáš? Navíc tady máš od nás hned 10 tipů na výlet. Další najdeš na našem Facebooku Zažijkraj.cz. A úplně dole ti navíc dáváme pěkný dárek...

1. Za loupežníkem Bímšvencem

Suchý mlýn - údolí Strenického (Skalského) potoka

Nikdy se tu nemlelo, to jen lapka Bímšvenc tady podle legendy skladoval se svými kumpány kořist.V zarostlém bočním údolíčku při Strenickém (Skalském) potoce je v pískovci vyhloubeno na 30 místností. Dostaneme se sem po silnici č. 273 přes Mšeno a Nosálov (vesnická památková rezervace),v údolí pod Nosálovem je malý prostor k zaparkování při cestě, odbočující v levotočivé zatáčce ze silnice (pohodlně po značce 0,5 km).

2. Zůstal jen kříž...

Křižánky

Smutné místo v hloubi lesa s mohutným dřevěným křížem na místě zaniklého kostelíka sv. Kříže. Původně zde existovala ves Kříženec, která stejně jako tvrz, kterou dnes připomínají jen nevelké valy, zanikla v průběhu 15. století. Lidé si pak nedaleko odtud založili ves s příznačným názvem Záhuby. Dostaneme se sem po vedlejší komunikaci z Dolního Bousova přes Vlčí Pole, v levotočivé zatáčce ve stoupání v lese je velká plocha, kde se obvykle skládá dřevo. Opatrně zaparkujeme, abychom případně nepřekáželi lesní technice, a vystoupáme vzhůru k modré značce a po ní vlevo ke kříži (0,8 km).

3. V zeleném chrámu přírody

Údolí Bulovského potoka a Poustecký les

Jako v chrámu přírody si bez nadsázky budeme připadat v údolí Bulovského potoka. Nenajdeme tu žádnou významnou památku, čeká nás „jen“ pohodlná procházka podél čistého potoka uprostřed zeleně, s polštářky mechu, kapradí a vysoké trávy. Nenechme se odradit fádnějším úvodním úsekem a vydržme až k západnímu rozcestí (2,2 km) či Velkému pousteckému rybníku (2,4 km). Zaparkujeme před zákazem vjezdu u odbočení lesní komunikace ze silnice z Frýdlantu do Višňové.

4. Jako římský akvadukt

Sychrovský viadukt

Jako mohutný římský akvadukt působí železniční viadukt, vybudovaný v letech 1857-59 firmou bratří Kleinů a Vojtěcha Lanny, klenoucí se v údolí Mohelky nedaleko sychrovského zámku. Most je dvoupatrový s osmi oblouky ve vyšším a šesti v nižším patře, veden je do oblouku. Úžasné technické památky se můžeme dotknout. Od Sychrova přes Radimovice sjedeme do údolí Mohelky, hned za mostkem na okraji osady Třtí odbočíme vpravo na úzkou silničku a v mírné levotočivé zatáčce pokračujeme opatrně po polní cestě až k viaduktu.

5. Zapomenutý svět skal

Kunratické Švýcarsko

Trochu zapomenutá oblast malebných pískovcových skal při frekventované silnici z Liberce do Děčína bývala tradičním cílem za první republiky, dnes již znovu objevujeme její půvaby. Podle nedaleké obce se jí dokonce začalo říkat Kunratické Švýcarsko. Na výběr máme hned tři cíle. Z hlavní komunikace odbočíme přes Kunratice u Cvikova, zaparkujeme u průmyslového objektu vpravo od silnice a po zelené značce dojdeme k pověstmi opředené Skále smrti (0,6 km). Nebo dojedeme na nevelké parkoviště poblíž motorestu Dutý kámen a odtud po zelené značce dojdeme k Dutému kameni (1 km), zajímavým útvarům s dobře patrnou unikátní odlučností pískovce. Nebo odbočíme přes Drnovec směrem na Mařenice. Zaparkujeme u odbočky cesty vpravo za Drnovcem a po značce dojdeme k jeskyni, vyhlídce, skalní kapli (1,2 km) aj.

6. Krušnohorské překvapení

Domaslavické údolí

Jedno z nejkrásnějších údolí v Krušných horách, možná trochu nedoceněné, je chráněné jako přírodní památka. Příjemně nás překvapí vzrostlé buky a bohatá vzácná květena (česnek medvědí, mléčivec alpský, lýkovec jedovatý). Z hlavní podkrušnohorské komunikace č. 27 mezi Osekem a Hrobem odbočíme v Křižanově ke koupališti, zaparkujeme v místech, kde ze silnice odbočuje zelená značka vzhůru údolím – záleží na nás, jak dlouhou procházku zvolníme.

7. Neznámá Šumava

Popelná – Obří hrad

I na Šumavě lze najít místa, kde uprostřed sezóny moc turistů nepotkáme. Stačí třeba odbočit ze silnice Kašperské Hory – Vimperk. Na okraji Nicova odbočuje vpravo silnička (v lese místy nepřehledná, je třeba jet opatrně) do Popelné. Míjíme penzion Na Losenici až k velkému parkovišti. Odtud po značené cestě vystoupáme (pozor, poměrně náročné) po trase Naučné stezky Keltové na Šumavě až k našemu nejvýše položenému oppidu – hradišti Obří hrad (1,1 km). Vrátíme se stejnou cestou nebo pokračujeme po hřebeni beze značky a pak „cestou necestou“ sestoupíme do malebného úzkého údolí Losenice.

8. Kde kvetou orchideje

Vojšické louky

Nejkrásnější orchideje kvetou v Bílých Karpatech, však také jedna z naučných stezek nese název Orchidejovitá. Zajímavou zvlněnou krajinu s rozlehlými loukami zdobí také solitární duby. Území je chráněno v rámci Národní přírodní rezervace Čertoryje, orchideje pak najdeme hlavně na Vojšických loukách. Nemusíme sem namáhavě stoupat z údolí, z Veselí nad Moravou či Uherského Ostrohu přes Blatnici pod Sv. Antonínkem jedeme do Velké nad Veličkou, tady odbočíme vpravo do Hrubé Vrbky a dále po úzké komunikaci strmě vystoupáme na vrch Výzkum (439 m). Bez problémů zaparkujeme, vychutnáme si hezký výhled a podle chuti se pustíme po cestě mezi loukami.

9. Koupel za svitu měsíce

Venušiny misky

Jednou z velkých atrakcí odlehlého jesenického výběžku jsou pověstmi opředené Venušiny misky na Smolném vrchu. Zvětráváním a působením dalších vlivů vznikly v žule pozoruhodné skalní mísy. Údajně sloužily k obětním účelům, podle pověsti zde také žil Venušin nárůdek malých lidiček, dívky se za svitu měsíce v mísách koupaly

Ze Žulové po silnici č. 456 dojedeme do Černé Vody, tady odbočíme vlevo po silničce, sledované i zelenou turistickou značkou. Dojedeme k okraji lesa, kde necháme auto, ke Smolnému vrchu pokračujeme po svých (1,7 km).

10. Romantika Račího údolí

Zřícenina hradu Rychleby

Račí údolí na Jesenicku patří k nejmalebnějším v celé oblasti. Najdeme tady vyhlídkové rulové Čertovy kazatelny, romanticky působí zřícenina hradu Rychleby ze 13. století. Pojedeme-li od Žulové, pak před Javorníkem odbočíme po vedlejší komunikaci vlevo (vede tu i modrá značka) a pokračujeme k parkovišti. Pěšky dojdeme k Tančírně, známému výletnímu místu hlavně za první republiky, vystoupáme k Čertovým kazatelnám, pokračujeme ke zřícenině a údolím se pohodlně vrátíme (celkem 4 km).

Autor: Petr David ml.

A co cestovat po Česku netradičně?

Navíc teď se slevou 15% - kód "zažívámkraj"

=== ZDE ===

Zkuste naší knížku Zažij Ústecký nebo Liberecký kraj...

...a nebo další užitečné turistické předměty.

Ať už ti žádný článek neuteče...!

Zažijkraj.cz

Sleduj nás na Instagramu

Sleduj nás i na dalších sítích