top of page
3 (2)_edited.jpg

Ty nejlepší
výlety
v Česku.

Zažij hosta: specialistka cestovního ruchu Petra Koudelková

V dnešnímu dílu Zažij hosta – cestuj z gauče bychom moc rádi přivítali specialistku na cestovní ruch Petru Koudelkovou. Ta například vysvětlí dopady aktuální situace na cestovní ruch i využití virtuální reality pro potřeby turismu.



Jak velký dopad bude mít krize, která nás momentálně obklopuje? Všechno to, o čem nás informují média, a vše to co zažíváme na vlastní kůži nejen my, ale i cestovní ruch.

Určitě to bude mít velký dopad, ale pokud se budeme bavit o domácím cestovním ruchu, tak si myslím, že to bude na obě strany. To znamená, že to může být jak negativní, tak pozitivní. Cestovní kanceláře a různé podniky operující v cestovním ruchu byly de facto první, které utrpěly první ztráty v důsledku této situace. Jak se u nás objevil korona virus, tak právě cestovní ruch začal trpět nejvíce. Nyní máme uzavřené hranice, nemůžeme se pořádně někde ubytovat, navštěvovat restaurace, takže tyto podniky opravdu trpí. Doufám, že tato situace nebude trvat příliš dlouho, ale omezení a opatření uzavírání hranic určitě delší dobu trvat budou. Tato situace, i když domácí ruch bude také oslaben, to může v budoucnu komplikovat, protože kam jinam bychom měli vycestovat než v rámci České republiky. Už dnes je to docela patrné, že poptávka po ubytování v České republice roste. Myslím si, že to momentálně zažívají někteří z vás na vlastní kůži a uvažují o tom, že by jeli někam na hory, k Máchovu jezeru... Mnohé podniky stojí před výzvou, aby to vůbec tuto sezónu utáhly.

Může tato situace, která přišla k nám jako zákazníkům, konzumentům cestovního ruchu pomoci v tom, že nabízené služby budou kvalitnější, kvalita se posune na lepší úroveň, budeme spokojenější? Nebo budete naopak hodnotit to, že „nad tím mávneme rukou“ a bude se improvizovat?

Myslím si, že Česká republika není v nabízení služeb špatná. Setkávám se s názory, kdy lidé říkají: „Když přijedou cizinci, tak se personál chová lépe.“ To je samozřejmě možné, takže v tomto můžeme čekat zlepšení. K tomu, jak by to asi mohlo vypadat, jsou dva scénáře. Pokud budeme mít nějaké podniky, restaurace, hotely, které budou určeny pro tu „movitější“ klientelu, tak se budou snažit, aby na tom byly ještě lépe než doposud. Už teď vymýšlejí speciální akce, renovují svá ubytovací zařízení, aby získali ty „bohatší“ klienty. Ale pak bude určitě skupina podniků, která byla zavřená a budou říkat: „Byli jsme zavření a nemohli jsme do toho dávat ani svůj čas, peníze.“

Záleží také na tom, kam lidé pojedou, do jaké cenové třídy, a také na osobě toho podnikatele.

Máte nějaké doporučení k tomu, když chceme zažít krásnou dovolenou v Česku, jak vybírat, jak si ji užít?

Jak vybírat? Myslím si, že je zde velké množství nabídek a je z čeho vybrat. Česká republika opravdu překypuje nádhernými místy, kam se dá jet za turistikou a cykloturistikou. Využít lze třeba Jižní Moravu, která je opravdu nádherná - můžete také například navštívit vinné sklípky a škála nabízených služeb je opravdu široká. Pro sportovně založené bych doporučovala se zaměřit na hory, na Krkonoše, Jeseníky a dalších mnoho krásných míst. Hory jsou krásné a rozhodně stojí za to je vidět. Má to své kouzlo. Také si myslím, že není nutné ubytování v hotelích, ale lidé se můžou podívat i po penzionech či menších apartmánech. Pro odvážnější doporučuji karavany, stany.

Pamatuji si, když jsme s rodinou jezdili na dovolenou, tak to bylo právě v České republice. Měli jsme oblíbené místo v Rožnově pod Radhoštěm, kde byl kemp na karavan se stanem, a bylo to úžasné. Jsou to vzpomínky, na které se nedá zapomenout. Mnoho dětí by to ocenilo více, než kdyby byly zavřené v hotelech, kde prostor k vyblbnutí nemají.

A co cestovat se zážitkem...? Podívejte se na knížky Zažij Liberecký nebo Ústecký kraj.

Myslím si, že se často setkáváme s názorem, že cestování po Česku je nuda, neužijeme si ho, cestování po Česku prý není žádná exotika. Jak si máme nastavit to, aby nás cestování po Česku bavilo, užili si ho? My se snažíme o to, aby s naší zážitkovou knížkou lidé cestovali „za zážitkem“. Co jsou základní milníky?

Základním milníkem je si zvolit cíl cesty, co chceme, co od toho všeho očekáváme, a možná je to i o nastavení mysli. Když si někdo hned na začátku řekne: „Jé, já budu cestovat po České republice, pojedu po dálnici D1“. Dovolená pak nebude to pravé ořechové. Pokud se od toho oprostíme, tak Česká republika skýtá opravdu hodně možností.

Pokud chceme exotiku, tak můžeme využít různá zařízení, kde se setkáme s různými exotickými zvířaty a podobně. Vím, že je to taková „chabá náplast“ na to, co nám uniká, ale určitě to jde.

Mnohé zážitky nabízí také i kulturně vzdělávací centra. Už dnes máte možnost jít na nějakou interaktivní prohlídku. Děti se mohou vyřádit, a to ať už jste na nějakých zámcích, hradech či navštívíte speciální labyrinty. Také se můžete podívat do Prahy, ta podle mě nebude letos tak extrémně přelidněná, takže se dá považovat za další výzvu. Pro větší děti mohu doporučit velmi oblíbenou hru Golem. Byla bych ráda, kdyby se cestovní ruch trochu o virtuální realitu zajímal, protože ta hra je právě o virtuální realitě.

Zmínili jsme virtuální realitu. Myslíte si, že by se tímto směrem měl cestovní ruch a celková zážitková turistika zabývat?

V této době je to jedna z možných variant. Nedávno jsem se dívala, že zařízení pro virtuální realitu není zas až tak drahé. Obchody i e-shopy fungují, vřele bych to doporučila. Pomocí virtuální reality si podniky mohou přilákat nové zákazníky. Dávají jim de facto ochutnat z toho, co mohou zažít, když k nim přijedou. Virtuální realitu ve světě využívají hotely, aby si lidé zkusili svůj „obor“. Tak proč to nevyužít v České republice, proč do toho nezapojit i okolí daného hotelu, aby si to prohlédli? Dále mě napadají únikové hry.

Je v České republice propojená virtuální realita a cestovní ruch? Můžou lidé za tím vycestovat v našich krajích?

Zatím jsou to pilotní projekty. Myslím, že ti zájemci najdou na internetu spousty odkazů. Víceméně virtuální realita se teď využívá ve spojení s marketingem. To znamená, že si můžete prohlédnout hotel, historický objekt, a to má lidi nalákat. Považovala bych to jako marketingový nástroj. Projektů, které jsou zaměřeny na zážitek, je v České republice dost málo. Také bych uvítala víc projektů, které jsou zaměřeny nejen na zážitek, ale třeba na vzdělávání. Protože co si budeme nalhávat, polovina z nás na hodinách dějepisu spala a teď by je třeba nějaké věci zajímaly. Tak proč na nějakém krásném zámku, hradu neudělat cestu do historie pomocí virtuální reality?

Co se v České republice používá nejvíce z hlediska virtuální reality jsou 360° videa a podobně. Jsou to také ty první vlaštovky, které byly úplně na začátku.

Je zde jedna firma, která nabízí cestování pro seniory, která jim umožňuje, aby se podívali na místo, kde byli v mládí, nebo tam, kam by se chtěli podívat. I taková možnost v dnešní době je.


Co máte ráda v České republice? Která místa navštěvujete, kde chodíte na výlety?

To je velmi dobrá otázka. Českou republiku mám velmi ráda. Snažím se dovolené kombinovat tak, abych část v letní sezóně zůstala v České republice, ale pak abych také jela i do zahraničí, protože moře miluji. Také miluji hory, takže například i Finsko. A když už jsem v České republice, tak volím místa, která jsou přírodního charakteru, což jsou hory - Šumava například.





Nové články přímo do vašeho mailu?

bottom of page